Mókus Suli Erdészeti Erdei Iskola bemutatása – I. rész – 2015.11.13.

A Mecsekerdő Zrt. fenntartásában működő Mókus Suli Erdészeti Erdei Iskola 2016-ban fennállásának 20 éves jubileumát ünnepli. Ebből az alkalomból forgatott stábunk a helyszínen

14

A Mecsekerdő Zrt. Mókus Suli Erdészeti Erdei Iskola és Erdő Háza 1996. március 13-án nyitotta meg kapuit Pécstől 2 km-re, Árpádtetőn, illetve szálláshelyét, az Erdő Házát 2010. májusában Bakonya-Sás-völgyben. Az Erdő Háza 2014-ben ökoközpont lett.

13 15 18 11

Az iskola programjait – mely az általános iskolai tantervre épül – többéves gyakorlati tapasztalat, hazai és külföldi tanulmányutak alapján dolgozták ki. Terepi foglalkozásokon a diákok megismerik az erdészek munkáját és a természetben tanulnak a természetről. Az erdő- és élménypedagógiai módszerek lehetőséget nyújtanak a gyerekeknek arra, hogy a természetet apránként megtapasztalva maguk fedezzék fel annak belső összefüggéseit, és alakítsanak ki egy új természetszemléletet, újfajta hozzáállást, melynek elemei a megértés, a szeretet és a felelősségérzet. 1996 óta folyamatosan, évente több ezer gyerek vesz részt az iskola természetismereti programjain.

Cikksorozatunk első részében Adorján Ritával, a Mókus Suli Erdészeti Erdei Iskola és Erdő Háza vezetőjével beszélgettünk.

19 21 24 23

59

Adorján Rita vezető, Mókus Suli Erdészeti Erdei Iskola és Erdő Háza, Mecsekerdő Zrt.

„Iskolánk két helyszínen: az Árpádtetőn lévő Mókus Suli Erdészeti Erdei Iskolában és Bakonya-Sás-völgyben, az Erdő Házában működik. A két helyszín között az a különbség, hogy a témanapos erdei iskolai foglalkozás az iskolai időben történik, az Erdő Házában pedig több napra várjuk a gyermekeket. A témanap azt jelenti, hogy reggel megérkeznek a gyerekek iskolai időben és délben hazamennek. Árpádtetőre helyi busz hozza fel a gyerekeket, erre elsősorban a Pécs környéki gyerekeket várjuk.

A másik helyszínünk 3-5 napos elfoglaltságot jelent, hiszen itt aludnak a gyerekek. Két oktatótermünk van, naponta két csoportot tudunk fogadni. Az oktatások előtt ráhangolódás segíti őket a tanulásra, amely korosztálytól és témától függ. A mai bemelegítés az erdő állataival foglalkozott, ahol csoportokra osztva a kitömött, preparált állatok segítségével ismerkedhettek meg a gyerekek.

A tantermi foglalkozást a terepi foglalkozás követte – különféle játékokkal.

Az ún. erdő szintjei játékon a gyerekek az erdő szintjeinek megfelelően kört alkottak és így megismerkedhetnek az erdő szintjeivel, melyik szinten melyik állat lakik, bővítve ezzel a fa-növény-és állatismereteiket.

70

19

 Megismerkedtünk a tölgyfával, a tölgyfa leveleivel, terméseivel és miután ilyenkor ősszel rengeteg gubacsot találunk a földön, izgalmas megnézni például a lárvabölcsőt, és azt, hogy mi fejlődik ki belőle.

85 86

35

87 88

A tükrös játék során sétálás közben, egy kis tükör segítségével megcsodálhatták a fák lombkoronáit az égen.

89

45 46

90

A fa ölelgetés és fává válás megnyugtató játék, mellyel a leghangosabb csoportot is el lehet némítani. A nagyokkal ezután verset is iratunk, melyben megfogalmazhatják az erdő nyugtató csendjével kapcsolatos érzéseiket.

92

93

91

A kéregminta-készítés során különböző fakéreg típussal is megismerkedtek a gyerekek.

52 58

94

53

A legvégén egy mókus játékkal zártuk a foglalkozást. Ezek mind látványos, mozgásos játékok, melyek egy túra útvonalára vannak felfűzve.

56 55 54 48 51 50

Az itt található Erdő Háza ökoház is egyben, mely megkoronázza az erdei iskolánk 20 éves működését. Erről az ökoházról azt kell tudni, hogy nincs vezetékes áram és nincs vezetékes víz benne. A vizet a kút biztosítja, a tetőn pedig lehet látni a napelemet és a napkollektort. A víztisztítást gyökérzónás szennyvíztisztítással oldjuk meg. Az idelátogató turistacsoportok is ennek megfelelően élik a mindennapjaikat. Itt a gyerekek sokkal jobban vigyáznak a villanyok égve maradására, a vízhasználatra (nyomógombos zuhanyzóval, komposzt wc használatával). Azt gondolom, hogy azok a gyerekek, akik a tévé, számítógép és mobiltelefon világában élik a hétköznapjaikat, itt el tudnak szakadni a technika adta lehetőségeiktől és rájönnek arra, hogy lehet egy hétig ezek nélkül élni, mert helyettük számtalan izgalmas dolgot fedezhetnek fel a környezetünkben.

28 31

23 22

Véleményem szerint rendkívül fontos az, hogy az erdei iskolák jól működjenek, hogy megfelelő szakmai hátteret tudjunk biztosítani a gyerekeknek és olyan gyakorlati ismeretet tudjunk számukra adni az iskolai elmélet mellett, amit használni tudnak, amire ráismernek, felismernek. A gyerekek hamar felnőnek és ezért már gyerekkorban kell elkezdeni a szemléletüket formálni. Bízom benne, hogy a felnövekvő generáció ennek tudatában fog élni és jobban fog vigyázni a környezetére.

26 25 30 32

Az erdészeti erdei iskolánknak nagy jövője van az elkövetkező évtizedekben, mert a Mecsekerdő Zrt. személyében olyan cég áll mögöttünk, amely biztosítani tudja azt az infrastruktúrát, személyi feltételeket, amivel az erdei iskola működhet. Köztudott, hogy a közjólét nem termel profitot, ezért a programot az egyesületek, alapítványok hosszútávon nem tudnák megvalósítani. A Mecsekerdő Zrt. segítségével viszont tudjuk biztosítani azt az anyagi bázist, hátteret, amivel az erdei iskola program működik és a továbbiakban is talpon marad, fejlődik.”

Cikkünk következő részében Scheitler Adrienn erdei iskola oktató fejti ki az oktatással kapcsolatos gondolatait.

74 76 72 71

73

Filmünket hamarosan láthatják Nézőink a HAZAI VADÁSZ TV Magazinban, az ECHO TV csatornán!

 

www.hazaivadasz.hu

www.facebook.com/fhmag

http://www.idokep.hu/erdomezo

www.facebook.com/echotelevizio

http://echotv.hu/hazai-vadasz