Backstage – Gemenci vadetetés a Mikulással: A gyerekek zöldségekkel, gyümölcsökkel kedveskedtek a gímszarvasoknak

December 1-jén a Mikulás az erdei vasúttal érkezett Pörbölyre, ahol az ifjú látogatókkal közösen ajándékozta meg a Gemenci erdő lakóit és a kicsikkel együtt zöldségekkel, gyümölcsökkel kedveskedett a gímszarvasoknak, valamint a vaddisznóknak.

asdFWAFFA

December 1-jén a Mikulás az erdei vasúttal érkezett Pörbölyre

A Felhőtánc Duó interaktív Mikulás váró gyerekműsorát követően az Ökoturisztikai Központból közel háromszáz szülő és gyermek kapaszkodott fel az erre az alkalomra külön feldíszített szerelvényre.

cívybydbf

A kicsik zöldségekkel, gyümölcsökkel kedveskedtek a gímszarvasoknak

A Vadmegfigyelő állomáson már Szent Miklós püspök dél-dunántúli „kortárs helytartója” várta az érkezőket, akiket szaloncukorral kínált, majd az előre kikészített műanyag vödrökből mindenki magához vett némi „vadcsemegét” és sárgarépával, káposztalevéllel, almával, kukoricával felszerelkezve a Télapóval együtt odaballagott a kifutókhoz.

 

dadasdd

Menet közben a „vattaszakállú” házigazda mesélt a Gemenci erdő élővilágáról

Menet közben a „vattaszakállú” házigazda mesélt a Gemenci erdő élővilágáról, a gímszarvasok és a vaddisznók életmódjáról, illetőleg a vadgazdálkodás, benne a vadtakarmányozás fontosságáról.

 

De ha már a Gemenci Állami Erdei Vasút szóba került, nem árt röviden áttekinteni hazánk egyik legnépszerűbb, az árvizek által gyakorta sújtott, keskenynyomtávú vicinálisának a rövid történetét.

sdasfsadfas

A Vadmegfigyelő állomáson már Szent Miklós püspök dél-dunántúli „kortárs helytartója” várta az érkezőket

 

A jelenlegi pályaszakasz első vonala 1955-1957 között épült meg Keselyűs és Gemenc között, majd 1965-ben nyílt meg a Pörböly-Nyárilegelő szakasz, és végül a különálló szakaszokat 1966-ra összeépítették, így 24 kilométer hosszú egybefüggő vasúti pálya állt rendelkezésre a területen. A vasútüzemek üzemvezetősége 1963-ban Pörbölyre került, és jelenleg is ott található.

 

 

Az 1970-es évek végén, illetve az 1980-as évek végén felszámolták a mellékvonalakat, így például a Szomfovára és Alsógemencre vezetőket. 1982-ben építettek egy újabb, 6 kilométer hosszú szakaszt Keselyűs és Bárányfok között. Így alakult ki a jelenleg 30 kilométer hosszú fővonal, a ma is üzemelő vasúti pálya.

Az erdei vasutat építésekor kizárólagosan teherszállításra, az ártér belsejében, közúti járművekkel nehezen, illetve egyáltalán nem feltárható, megközelíthető erdőrészletek kitermelt faállományának a kiszállítására tervezték.

Az 1970-es évek végén az idegenforgalom országos szintű növekedésével, az erdők rekreációs-közjóléti szerepének középpontba való helyezésével a személyszállítás (turistaforgalom) mindinkább nagyobb teret hódított. Napjainkban a személyszállítás teszi ki a forgalom túlnyomó részét, ami évente 60-90 ezer utast jelent.

 

A Gemenci Állami Erdei Vasúton kezdetben kizárólag diesel vontatást alkalmaztak. Először átalakított Hoffer traktor, később már motormozdonyok végezték a vontatást. 2000. május 2-án, a vasút története során először egy gőzmozdony érkezett a kisvasútra az erdélyi Borszékről, amelyik a Rezét nevet kapta.

asasasas

A nagyrezéti erdőrészben 2007-ben kialakított megfigyelőhelyen látható vaddisznó és gímszarvas sok kiránduló kedvence, így állandó fotótémája

2002-ben a Dunán levonuló árhullámok két alkalommal is súlyosan megrongálták az erdei vasút pályáját és a megállóhelyek létesítményeit. A március végén levonult árhullám következtében 14 kilométer teljesen járhatatlanná vált.

asaasasas

A nagyrezéti erdőrészben 2007-ben kialakított megfigyelőhelyen látható vaddisznó és gímszarvas sok kiránduló kedvence, így állandó fotótémája

A magyarországi erdei vasutakon teherszállítást ma már nem végeznek, két vasút kivételével. Ezek egyike a Gemenci Állami Erdei Vasút. A rönkszállító szerelvényeken évente 8-10 ezer köbméter faanyag érkezik a Rakodó és Fafeldolgozó Erdészet pörbölyi telephelyére.

asasas

A nagyrezéti erdőrészben 2007-ben kialakított megfigyelőhelyen látható vaddisznó és gímszarvas sok kiránduló kedvence, így állandó fotótémája

A kisvasút minden nap menetrend szerint közlekedik. Hétvégén gőzvontatású nosztalgiavonatok is járnak az ártéri erdőben. A téli időszakban zárt fűtött kocsik várják az utasokat. A kisvonatos természetjárás Gemencen kiegészíthető lovasfogatozással, kerékpározással, gyalogtúrával, túravezetéssel, ill. csoportkíséréssel, vagy sétahajózással is.

sasasasa

A nagyrezéti erdőrészben 2007-ben kialakított megfigyelőhelyen látható vaddisznó és gímszarvas sok kiránduló kedvence, így állandó fotótémája

Az erdei vasút Pörböly állomást elhagyva, mintegy 500 méter megtétele után belép a Gemenci erdőbe és végig szebbnél szebb tájakon halad. Közvetlenül az elindulás után – mielőtt még keresztezné a töltést és belépne az ártérre – elhalad az Arborétum mellett.

 

asasasas

Természetesen a Hazai Vadász stábja is ott volt a Mikulás-járaton

A nagyrezéti erdőrészben 2007-ben kialakított megfigyelőhelyen látható vaddisznó és gímszarvas sok kiránduló kedvence, így állandó fotótémája.

 

A vadmegfigyelőnél egy ideiglenes megállóhely is épült, de az Ökoturisztikai Központból gyalogosan, kiépített sétaúton is elérhető.

 

Természetesen a Hazai Vadász stábja is ott volt a Mikulás-járaton. Az elkészült helyszíni riportot 2013. december 8-án, délelőtt 11 órakor lehet majd megtekinteni az ECHO Televízióban!

 

www.echotv.hu

www.fhmag.hu

www.facebook.com/echotelevizio

www.facebook.com/fhmag

(szöveg és képek: HAZAI VADÁSZ )