Építsünk vadászautót – VIII. rész: Csörlő előre, csörlő hátra
Vadászautó építő sorozatunk következő részében bemutatjuk a csörlő felszerelését, mellyel vadászautónk alkalmasabb lehet az időjárási viszontagságok magasabb szintű elviselésére
Egy igazán “kemény” terepen bizony szükségünk lehet rá akkor, ha egy igazán marasztalós dagonyában elakadtunk, és messze van a segítség. Ekkor “lép színre” a csörlő, amiből egy vérbeli vadászautón elől és hátul is van egy. Így az egyedi szituáció lehetőségei szerint akár előre, vagy hátra is kimenekülhetünk szorult helyzetünkből. Ha a vadászautónk elakad, akkor keresni kell egy fix pontot a közelében, amely lehet egy komolyabb fa, vagy akár egy olyan másik autó is, ami szerencsésebb volt nálunk. Ekkor a csörlő szakszerű használatával ki tudjuk magunkat szabadítani a csapdából. Fontos, hogy a vezető ismerje, hogyan kell helyesen alkalmazni a csörlőt, mivel ad-hoc kezelése veszélyes is lehet. A műszaki leírását, és az elakadási szituációt együttesen kell kiértékelni, és minden esetben a biztonságos műveletre kell törekedni. A csörlő nem játékszer!
„Egy TIGER SHARK 9500 típusú csörlőt szerelünk fel az ügyfél kérésére a Ford Ranger autójának, amely 4300 kg terhelést tud elviselni. Ez a nagy teljesítményű csörlő alkalmas arra, hogy az autót akár szorult helyzetből is kivontassa, ha elakad. Alkalmas továbbá más autók kimentésére is, vagy akár a vadászatban az elejtett vaddisznó vagy őz húzására. A csörlőkhöz többféle kiegészítőt vásárolhatunk.
Első lépésben szétszedjük az autót, leszedjük az első lökhárítót. Előre legyártott csörlőtartót szerelünk fel az autóra, amely alkalmas a csörlő rögzítésére és elbírja a terhelést, amikor az autót vontatják. Miután ezzel meg vagyunk, behelyezzük a csörlőt, amit utána elektromosan rákötünk az autó akkumulátorára, biztonsági okokból egy áramtalanító kapcsolón keresztül. Tudniillik ha bármi meghibásodás történik használat közben, akkor egy mozdulattal le lehet kapcsolni az áramot a csörlőről.”
Ezek a típusú csörlők távirányítóval vezéreltek: van hozzá egy vezérlőegységünk és egy 4 méteres vezetékünk, amit rácsatlakoztatunk a csörlőre. Ez pont azért jó, mert a vezérlés alatt megfelelő távolságra tudunk állni a csörlőtől használat közben.”
Mit tanácsolsz azoknak, akik elakadnak, beragadnak valahová?
„Ha elakadunk a terepen, keressünk először egy fix pontot, amely lehet egy fa, vagy másik autóstárs, aki nincs beragadva. A megfelelő csigák használatával, rántókötelekkel ki tudjuk szabadítani magunkat egy ilyen csapdából. Érdemes áttanulmányozni a használati utasítást, amelyet az autó átadásakor az ügyfelek rendelkezésére bocsátunk. Ha megfelelően felkészülünk belőle és betartjuk a leírt szabályokat, akkor szakszerűen tudjuk majd használni éles helyzetben is. Máskülönben kárt tudunk tenni az autónkban.
Több mindenre oda kell figyelnünk, hiszen egy óvatlan pillanatban akár a kezünket is megránthatjuk. Azt szoktam még tanácsolni, hogy ne feledkezzünk meg a karbantartásáról sem: érdemes kitisztíttatni a csörlőt, miután kijöttünk a területről.”