Átadták az erdei vasutat a Márianosztra és Nagyirtás közötti szakaszon
Magyarország legvadregényesebb hegyvidéki erdei vasútját építette újjá és nyitotta meg június 2-án, a Börzsönyben az Ipoly Erdő Zrt.
A Márianosztrát és Nagyirtáspusztát összekötő, csaknem 7 km hosszú pályaszakasz vonalvezetése, szintemelkedése, lejtése és tájesztétikai értéke egyaránt kuriózum. A vasúti pályát újként létesült állomás- és fogadóépületek, vasúti járművek teszik turisztikai célokra alkalmassá.
A beruházással megvalósult az évtizedeken át hiányzó összeköttetés a Szob-Márianosztra és a Nagybörzsöny-Nagyirtáspuszta kisvasúti vonalak között. Az 1,1 milliárd forintot meghaladó értékű fejlesztéshez az EU kiemelt pályázata 600 millió, a Földművelésügyi Minisztérium 300 millió forint összegű támogatást nyújtott, amit az erdőgazdaság a saját forrásaival egészített ki.
A beruházás során kiegészítették és megerősítették a vasúti pálya földművét, elkészültek a vízelvezetést biztosító műtárgyak, új ágyazati kőrétegre új sínpár került. Akadálymentes peronok, kitérők épültek a megállóhelyeken. Zöldmezős kivitelezésben készültek el az állomás- és fogadóépületek Márianosztrán és Nagyirtáspusztán. Az új, célzottan a pályára tervezett gördülőállományt egy személykocsi, egy korszerű diesel motorkocsi, majd később egy zéró helyi kibocsátású elektromos motorkocsi fogja alkotni.
„Számomra azért fontos ez a beruházás, mert a Dunától egészen a Nagybörzsöny tetejéig fel lehet menni kisvasúttal. Ez már az a szépség, érdekességi faktor, amely egy úti céllá válhat és további fejlesztéseket is igényel. Ha a Duna-partra egyéb közjóléti, vagy turisztikai központból érdekes desztinációt, látványosságot készítünk, vagy játszótereket, kalandparkokat telepítünk, akkor könnyen el tudjuk képzelni, hogy nem is kell olyan nagy ötlet ahhoz, hogy a Duna-kanyar méltóbb helyre kerüljön, amely európai szinten is turistalátványosság lenne. Tehát számos lehetőség áll előttünk a Dunakanyar jelentősége miatt, amely az egyik leglátogatottabb erdőség. Remélem, hogy nagyon sok ilyen szép látványosság fog még épüli ebben a térségben.”
„Az összefogás diadala ez a mai nap, hiszen ha a civilek oly kitartóan nem akarták volna, akkor könnyen le lehetett volna róla mondani. A 21. századi embernek az igényei másak, mint korábban. Mindazt a lehetőséget, amelyet a 21. századi infrastruktúra nyújt, ki akarják használni a látogatók. Ezt a csodát azért is érdemes megnézni, mert olyan ipartörténelmi jelentőségű, illetve a kisvonat olyan csodás környezetben közlekedik, amelynek nincsen párja.
Kicsinyhitűnek sosem szabad lenni, muszáj nagyot álmodni. Kell lenni egy víziónak, egy álomnak, amit el szeretnénk érni. Ekkor lehet olyan összhangot teremteni, hogy az ember, amikor végigmegy rajta, akkor azt gondolja, hogy ez mindig is itt volt, mert úgy beilleszkedik a tájba, mintha örök időktől fogva itt lett volna. Jó érzés kint lenni az erdőben, ha tehetjük, akkor menjünk ki a természetbe, használjuk ki azt a lehetőséget, amit a magyar erdők nyújtanak számunkra.
„Valóban egy nagy esemény ez, hogy sikerült összekötni két olyan pontot, amely hosszú évtizedeken keresztül végpontnak számított. A Szobtól Nagybörzsönyig járható vasútvonalért hosszú éveken keresztül küzdöttünk és most megvalósult. Örömünnep ez a mai nap. Az itteni emberek számára ez egy megélhetési lehetőség. Ez valóban egy rekreációs terület, a Duna és az Ipoly határolja, amely önmagában gyönyörű térség. A természet közeliség és annak az élménye személyiségformálú hatású. Aki egy ilyen környezetbe gyakran ellátogat, hajlamos arra, hogy normális emberi életet éljen, amely sajnos ma a világunkban hiányzik. Az egészséges lelkületű emberek világát szolgálja ez, beleértve a gyermekprogramokat, gondolok itt az erdei iskolákra. Még nincs kiaknázva minden, de egy nagy lépést tettünk efelé.”
„Egy olyan álom valósult meg, amelyet régóta sokan vártak. Ezzel a közlekedési lehetőséggel a kiránduló családok be tudnak jutni a Börzsöny szívébe úgy, hogy a kisgyermekek nem fáradnak el, másrészt izgalmas utazás is lehet számukra. A későbbiekben kerékpárkölcsönzésre is lesz lehetőség. A kirándulók gyakorlatilag egy hasznos, egészséges napot tudnak eltölteni ebben az erdei környezetben. Igyekszünk tovább folytatni feladatainkat, hiszen az erdészek, illetve az erdőgazdaságoknak feladata a turisztikai célok kiteljesítése és a minél magasabb szintű kihasználása, illetve enne a lehetővé tétele az állami erdőkben. A mi közvetlen környezetünkben a következő feladatunk a Pálos kolostornak az emlékhely kialakítása lesz.”
„Ebben a térségben 1970-76-ig voltam plébános és a mai napig visszahúz a szívem a Börzsönybe. Számomra ez az új vasútvonal nemcsak a beteljesült álom öröme, hanem a reménységé is. Ma több beszédben is hallottam, hogy az összefogásnak, az együttmunkálkodásnak egyfajta szimbóluma is lehet ez a vasút, tehát nagy örömöm van. Ez az élmény is gazdagabbá teszi ezt az ünnepet, ezt a mai hálaadást.
Ma Magyarországon 15 erdei vasút található, összesen 195 km hosszon, amelyből 11-et nyolc állami erdészeti társaság működtet.
További cikkeket az Ipolyerdő Zrt.-ről itt olvashat:
A Katalinpusztai Kiránduló Központ új létesítményeinek átadása
Véreb szakmai Nap Katalinpusztán_film
Véreb szakmai Nap Katalinpusztán_cikk
X. Jubileumi Délnyugat-Cserháti Trófeaszemle Katalin-pusztán
Filmünket hamarosan láthatják a HAZAI VADÁSZ TV Magazinban, az ECHO-TV műsorán!
www.facebook.com/echotelevizio