Tőzegtavi kirándulás – “Egy sikeres horgászatnak több összetevője van!”

Előttünk az ősz, a nagy pontyok megszákolásának ideje! Több Olvasónk megosztotta velünk a tavalyi tapasztalatait, melyeket közkinccsé teszünk. Alábbi cikkünk szerzői, Szabó Zoltán és Gundl Diána szerint:”Egy sikeres horgászatnak több összetevője van!” Nézzük, mit is jelent ez!

A 2012-es évem horgászati szempontból sem indult túlságosan szerencsésen. Egy sportsérülés miatt muszáj volt megműteni a bal vállamat, ezért nem csak a vízilabdát, hanem kedvenc szabad idős tevékenységemet, a horgászatot is egy időre el kellett felejtenem. A pontyozás szempontjából az egyik legjobb időszak a tavasz és a nyár sajnos nem élménydús túrákkal, fárasztásokkal, hanem rehabilitációval telt. Mondanom sem kell, mennyire örültem, amikor  végre útra kelhettünk egyik kedvenc vizünkre, a palicsi tőzegtóra.

Az időjósok a hatalmas kánikula után kisebb lehűlést és csapadékot ígértek, így nagy önbizalommal vágtunk neki a közel egy hetes kiruccanásunknak

Az időjósok kisebb lehűlést és csapadékot ígértek, így nagy önbizalommal vágtunk neki a közel egy hetes kiruccanásunknak

A fél éves kihagyás persze nem azt jelentette, hogy nem hódoltam semmilyen formában kedvenc hobbimnak. Folyamatosan bújtam az internetet, újságokat, új kötéseket, bojlikat készítettem és kíváncsian vártam az új módszerekkel, csalikkal milyen eredményeket fogok elérni. Idén is barátnőmmel, kettesben üldöztük célhalainkat, a pontyokat illetve amurokat, oly módon, hogy a három bot közül egyikkel mindig kedvesem horgászott. A Maros Mix Seria Carp csalijai nélkül ebben az évben sem indultunk el sehova. Az időjósok kisebb lehűlést és csapadékot ígértek, így nagy önbizalommal vágtunk neki a közel egy hetes palicsi kiruccanásunknak. Indulás előtt Ambrus Tibor felfegyverezett bennünket kellő mennyiségű Maros Mix XXL Magmix-szel, tigrismogyoróval, illetve különböző ízesítésű mini bojlikkal. Ezúton is szeretnénk megköszönni, mivel nagyban hozzájárultak a tőzeg,tavi pontytúránk sikerességéhez.

Palicsról általában

A pontos nevén Tresetiste Lake egy igazi határ menti gyöngyszem. Mesébe illő környezet, barátságos halőrökkel, kapitális halakkal. Az öthektáros tőzegtavon minden adott, hogy az ember nyugodt körülmények között hódolhasson kedvenc hobbijának, illetve ahhoz, hogy a fényképalbumát szebbnél szebb halakkal gyarapítsa. A vízen 18 hasonló adottságú hely lett kialakítva. Az egymással szemben levő pályákat középen egy bokorsor választja el, ami nem mellesleg kiváló haltartó hely is egyben. Ponty-és amurállománya egyedi, de ez az intenzíven telepített víz sem adja könnyen kincseit. A vizet kevésbé ismerő és hozzá nem értő horgászok jelzői bizony gyakran némák maradnak. Tapasztalataim szerint a palicsi tőzegtavon érdemes szerelékünket amennyire csak lehet, lefinomítani, illetve csalizásnál kerülni a már megszokott, pontyoknak „feltűnő” ízeket. Én a kapásra várva már a következő előkén, csali kombináción töröm a fejem. Érdemes a parton minél többet gondolkodni, és ha nincs kapás mindig változtatni valamin, mivel az évek során a tó halállománya rendkívül óvatos lett.

Egy kis elmélkedés

Az előbbiekben már említettem, hogy a tőzegtó bajszosai egyre inkább óvatosabbak. Ez abból adódik, hogy a kapitális halak nagy részét a víz az évek alatt saját maga nevelte ki. A halak fejlődését egyébként a darabosabb egyedek megjelölésével évről-évre nyomon szokták követni. Ebből persze az következik, hogy bizonyos halakat, az idő során többször is horogvégre csalnak, ami után nem csoda, hogy különösen a nagyobb példányok egyre inkább gyanakvóbbá válnak. A halak sokkal megfontoltabban táplálkoznak, nehezebben veszik fel csalijainkat, és amint valami gyanúsat észlelnek, már tovább is állnak az etetésünkről. Kicsit lebutítva ezt az elméletet akár a mi példánkon keresztül is szemléltethetjük. Ha például a szalámis kenyértől már többször rosszul lettünk, akkor legközelebb inkább elutasítjuk és más élelem után nézünk. Valószínűleg ezt teszik célhalaink is, ha találkoznak egy olyan előkével, illetve csalival, amelyeknek már párszor áldozatuk estek. Ez valamelyest az intenzíven telepített, angol vizekkel vonható párhuzamba, ahol szintén nem több helyről hordják bele a halakat, hanem a pontyok nagy része az adott tóban éri el a 15-20 kg feletti súlyát. Ez egyébként követendő példa lehetne, de sajnos manapság több helyen már közvetlen nyitás után 20 felettit fognak.

Az etetőhajó

Mint a legtöbb dologban, itt is megoszlanak a vélemények. Sokan elítélik, de a mai gépesített, modern világban egyre többen használják. Először én is elvetettem gondolatát, de ez a szemléletem mára megváltozott, amiben három dolog erősített meg, de ezekkel valószínűleg nem vagyok egyedül.

1. Idő hiányában (sporttevékenység, egyetem) egyszerűen nincs lehetőségem arra, hogy napokat vagy heteket gyakoroljam a messzire történő pontos dobásokat, illetve etetéseket, ezért többnyire a behordásos technikát választom.

2. Az igazán nagy egyedeket általában etetőhajó, vagy csónak segítségével fogják.

3. Országunk, illetve a világ legnevesebb pontyhorgászai is előszeretettel alkalmazzák, mivel saját elmondásuk szerint is óriási segítséget jelent használata.

a vízen etetőhajó segítségével jelentősen meg tudjuk növelni a kapások számát. Ez betudható annak, hogy a halak előnyben részesítik a nagy mennyiségű koncentrált etetést!

A vízen etetőhajó segítségével jelentősen meg tudjuk növelni a kapások számát. Ez betudható annak, hogy a halak előnyben részesítik a nagy mennyiségű koncentrált etetést!

Érdekesség, hogy ezen a vízen etetőhajó segítségével jelentősen meg tudjuk növelni a kapások számát. Ez betudható annak, hogy a halak előnyben részesítik a nagy mennyiségű koncentrált etetést. De arra is gondoltam, hogy a pontyok az etetőhajó hangját egyszerűen az élelemmel azonosítják. A hajón rendelkezésünkre állt radar és GPS funkció is, ami lényegesen megkönnyítette a dolgunkat. Könnyedén megtaláltuk az ígéretes töréseket, árkokat és akár éjszaka is gond nélkül vissza tudtuk húzni szerelékünket a már bevált etetett helyünkre.

Seria Carp csalik a horgon

Manapság szinte kizárólag a Maros Mix termékeivel etetek, és a hajszálelőkére is bátran fűzöm fel a bojlijaikat. Hasonlóan cselekedtem Palicson is, ahol az etetőhajóba Maros Mix XXL magmix és tigrismogyoró került, amiket többnyire a legígéretesebb bokor előtti részekre juttattunk be. Ez a keverék a hat napos túra folyamán mindvégig az etetésen tartotta a halakat, így szinte üres járat nélkül érkeztek a kapások. A három bot közül az egyikre mindig valamilyen ízű Maros Mix XXL mini bojli került fel. A kapásokról illetve a kifogott halakról részletes statisztikát vezetek. Így könnyedén le tudom vonni a konzekvenciát. Egyértelműen kirajzolódott, hogy a „meggymag” méretű bojlik közül az eper-hal, illetve a tigrismogyorós golyók működtek a legjobban.

Szerelékünk lefinomítása jóval több kapást fog eredményezni. De fel kell rá készülnünk, hogy a halvesztés (lefordulás) is hosszú távon valamennyivel több lehet!

A Maros Mix Seria Carp bojlik előnyei saját tapasztalataim alapján:

– gondosan kiválogatott összetevők, magas beltartalom,

– minden körülményhez tudok alkalmazkodni, mivel a cég változatos ízeket és méreteket kínál a pontyozóknak,

– keménységéből adódóan erősen törpeharcsás vízen is bátran használhatjuk,

– rendkívül pénztárcabarát.

A hat nap alatt statisztikáink alapján kereken 40 kapást tudhattunk magunkénak, amiből 33-at sikeresen meg is szákoltunk!

Szerelékek, praktikák

A szűk egy hét alatt rengeteg különböző előkével, csalival próbálkoztam. A már jól bevált blowback rigek mellett teszteltem a KD, illetve a rendkívül tetszetős és fogós withy pool előkéket is. Az utóbbi két szereléket természetesen pop-up csalikkal alkalmaztam és nagy örömömre szolgált, hogy mind a két új kötésemmel sikerült kapást kicsikarnom. Az előkék közül, ha választani kellene, talán az úgy nevezett D-riges és az egyszerű szilikonos megoldás – zsugorcső alkalmazásával – működött a legjobban, egy szem süllyedő, megfaragott mini bojlival. A három féle alap íz közül a fűszeres csalikat részesítették a halak leginkább előnyben, de több pontyot sikerült lencse végre kapni a Maros Mix eper-halas minibojli és tigrismogyoró segítségével is. Végeredményben szinte bármilyen előkével próbálkoztam, a hangsúly a szerelék végletekig történő lefinomításán, illetve a 8-12 mm-es csalikon volt. Ezeknek az összessége volt a siker kulcsa!

Megjegyzés:

A 15 kg-os határt több alkalommal is át tudtuk lépni!

A túra értékelése

A hat nap alatt statisztikáink alapján kereken 40 kapást tudhattunk magunkénak, amiből 33-at sikeresen meg is szákoltunk. A pontyok, amurok összsúlya közel 300 kg volt, ami 10,8 kg-os átlagsúlyt eredményezett. Emellett több 1 és 2 kg közötti dévérkeszeggel is büszkélkedhettünk. A legnagyobb ponty egy 16,3 kg-os volt. Ami pedig külön öröm volt számunkra, hogy a 15 kg-os határt több alkalommal is át tudtuk lépni. Mindemellett a palicsi tőzegtó egy fantasztikus víz, csodálatos halakkal. Bátran ajánlom mindenkinek, aki élményekkel teli horgászatát nyaralással, pihenéssel szeretné egybekötni.

A szűk egy hét alatt rengeteg különböző előkével, csalival próbálkoztam

Összegzés

Egy sikeres horgászatnak több összetevője van! Ahhoz, hogy eredményesek legyünk, szinte mindennek stimmelni kell. Legtöbbször csak apró dolgok választják el a sikeres horgászatot a parton ücsörgéstől. Fontos, hogy az ember minél több tapasztalatot szerezzen különböző vizeken. Ez pedig kizárólag akkor lehetséges, ha szabadideje nagy részét a vízparton tölti és az esetleges sorozatos kudarcok ellenére sem adja fel! Remélem pár hasznos tanáccsal sikerült megkönnyítenem a nagy nyomás alá kitett vizek horgászatát. Élményekben gazdag pecákat kívánok!

( szöveg: Szabó Zoltán,  képek: Szabó Zoltán, Gundl Diána )