Rókák veszettség elleni immunizálása – 2016. évi tavaszi kampány
A Földművelésügyi Minisztérium folytatja az 1992-ben elkezdett, évente kétszer végrehajtott, rókák veszettsége elleni immunizálási programját
Az április másodikán kezdődő és várhatóan mintegy két hétig tartó vakcinázási kampányt az FM NÉBIH irányításával a NÉBIH Állatgyógyászati Termékek Igazgatósága koordinálja.
A veszettség az egyik legrégebben ismert, embert és állatokat egyaránt megbetegítő, a tünetek jelentkezése esetén halálos kimenetelű fertőző betegség. Ennek legfőbb terjesztője a róka. A világon még napjainkban is évente 30-40 ezer ember hal meg ebben a betegségben. Hazánkban a 70-es, 80-as évek óta az ún. „erdei veszettség” okoz problémát.
„Minden évben kétszer, a NÉBIH megrendelése alapján Magyarország kijelölt területein végezzük a rókák orális immunizálását repülőgépes kihelyezés módszerével. Az országban jelenleg 69 ezer négyzetkilométeren zajlik a kezelés ilyen célból, döntő többségében repülőgép segítségével. Néhány olyan helyszín van – szám szerint 5 -, ahol vagy repülési tilalom, vagy üzembiztonsági okokból (pl. Paksi atomerőmű térsége) nem szabad berepülni, vagy a település szerkezete nem teszi lehetővé a repülőgépes munkavégzést. Ezeken a helyszíneken a kollégák kézzel helyezik ki az oltóanyagokat.
Erre a feladatra az országban hat kijelölt repülőterületet használunk, többek között a gödöllői, matkópusztai, miskolci, hajdúszoboszlói, békéscsabai illetve kaposújlaki bázisok adnak otthont ennek. Ebben a munkafázisban az a feladatunk, hogy minden egyes négyzetkilométerre 20 adag oltóanyagot tartalmazó csalétket juttassunk a levegőből a földfelszínre a rókák számára, ezzel megakadályozva, hogy veszettség alakulhasson ki közöttük.
Minden repülőtéren naponta 4 géppel dolgozunk és általában a NÉBIH által ellenőrzött 4-5 útvonalat tudunk teljesíteni. Meglehetősen hosszú és embert próbáló feladatról van szó, hiszen egy-egy útvonal kb. 2 órás időtartamot vesz igénybe. Jó monotonitástűrő pilótákkal kell rendelkeznünk ahhoz, hogy ezt a precizitást fenn tudjuk tartani, hiszen az ellenőrzésnél rögtön kiderül, ha valami nem úgy zajlott, ahogy elterveztük. Az egész repülőgépes felhasználásnak a rendszerét egy előre alaposan megtervezett útvonalrendszer mentén végezzük.”
A repülőgép fedélzetén két ember dolgozik. Az egyik mezőgazdasági pilóta, aki profi az alacsonyrepülés frontján, hiszen elengedhetetlen feltétele ez a képesség, hiszen a munkavégzés 100-150 méteres magasságon zajlik 150-250 km/h sebességgel. Ilyen sebesség és magasság mellett a tereptárgyak nagyon gyorsan közelednek a repülőgépekhez, tehát igen rutinosan kell ezeket kerülgetni, szükség szerint vészelhárításokat megoldani. Az a legfontosabb, hogy a pilóta repülésmagasságot maradéktalanul betartsa.
A másik személy a fedélzeten maga a kidobó személy, aki egy félautomata berendezést működtet: vakcinával töltött csali falattal tölti fel a szállítószalagot, amelyet egy GPS berendezés vezérel. Ez a berendezés a repülés navigációs feladatainak is eleget tesz, mert ennek segítségével repülik le azokat az útvonal hálózati terveket, amelyeket előre meghatároztunk.
Érdekességképpen egy-egy ilyen kampány során kb. másfél millió adag vakcinát használunk fel. Elég tetemes mennyiséget szórunk ki ahhoz, hogy maximálisan elvégezze a veszettségmentesítés feladatát.”
Filmünket a HAZAI VADÁSZ TV Magazin 107. adásában, 2016. április 24-én, vasárnap 11:00 órakor tekinthetik meg Nézőink az ECHO-TV csatornán!
www.facebook.com/echotelevizio
( cikk főfotó: Polster Gabriella )