A jövő: Napenergiával működő elektromos csónakmotor!

A legforróbb nyári hónap közepén kaptunk meghívást Medgyasszay Csabától Tihanyba, egy napenergiát hasznosító elektromos csónakmotor, a Torqeedo T1003 modelljének tesztelésére. A német gyártó nem kevesebbet állít, mint, hogy egy normálméretű balatoni csónakra szerelve, az egész tavat körbehajózhatjuk 2,5 km/h sebességgel, megállás nélkül. Mindezt napelem segítségével! Elhatároztuk, hogy komoly tesztelésnek vetjük alá a motort, ezért módszeresen felkészültünk az éles bevetésre. Először felkerestünk két csónakmotor szakembert – Pápai Ferencet és Pápai Istvánt -, hogy ismertessék meg velünk ezt az új generációs csónakmotort.

A napelemes működtetést sokan próbálták már megvalósítani. De a Torqeedo motor mérnökeinek sikerült ezt a rendszert kialakítani, természetesen a legkorszerűbb technológiák igénybevételével Kijelenthetjük, hogy ez a napenergiát hasznosító elektromos csónakmotor forradalmi újdonság?

Pápai Ferenc: A napelemes működtetést sokan próbálták már megvalósítani. De a Torqeedo motor mérnökeinek sikerült ezt a rendszert kialakítani, természetesen a legkorszerűbb technológiák igénybevételével. Egy 1,50 m hosszúságú és 0,90 m szélességű, kihajtható solar panel (napelem) az energiaforrás, amely átlagos időjárási körülmények között folyamatosan tudja tölteni az akkumulátort. Ha tehát a rendszer hatékonyságát és megbízhatóság nézzük, akkor valóban forradalmi technikai újdonságról beszélgetünk! Hiszen semmiféle külön energia befektetést nem igényel, abszolút „zöld”-nek mondható, a napsugárzás adja az energiát.

Egy 1,50 m hosszúságú és 0,90 m szélességű, kihajtható solar panel (napelem) az energiaforrás, amely átlagos időjárási körülmények között folyamatosan tudja tölteni az akkumulátort

Mennyire szállítható a napelem?

Pápai Ferenc: A solar panel nagyon könnyű, hiszen nem éri el a másfél kilogrammot. Összehajtogatva egy 1 méteres, 25 cm átmérőjű csőben elfér, tehát rendkívül kis helyet foglal el. Egyszerű az elhelyezése, és a felszerelése is. Fel lehet helyezni egy bimini tetőre, (árnyéktető) vagy bárhová, ahol a csónakon, vagy hajón van egy vízszintes, vagy lapos hely.

Still0806_00008

Mit tudhatunk erről a modellről?

Pápai István: A Torqeedo T 1003 az új generációs elektromos motorok legújabb modellje. Az elődei 5-6 évvel ezelőtt jelentek meg a világpiacon. Német mérnökök tervezték ezt az elektromos motort, amely eltér a hagyományosoktól. Jóval nagyobb teljesítményt, tolóerőt tudnak leadni. A fogyasztásuk is kedvezőbb, mely a kialakításuktól függ. A motoron lévő propellernek a hidrodinamikai kialakítása is olyan, hogy nem okoz semmiféle kavitációt, ezáltal a motor a legkisebb veszteséget szenvedi el használat közben.

Still0806_00023

Mit tudnak a beépített akkumulátorok?

Pápai István: A lítium mangán akkumulátorok teljes gáz mellett 40-45 perces időtartamig is üzemképessé teszik a motort. Azonban félgázon használva ez az idő sokszorosa ennek. Ilyenkor 6-8 órát is tud üzemelni, alapjáraton pedig 12-14 órát is. Természetesen a használati idő függ attól, hogy milyen a hajó típusa, a körülmények milyenek, milyen a széljárás, a víz hullámzása – ez mind befolyásolja ezt az időtartamot.

Still0806_00016

Mire képes a motor?

Pápai Ferenc: Ahogyan említettük, ennek az elektromos motornak a működtetése lítium mangán akkumulátoron keresztül történik, mely rendkívül könnyű súlyt biztosít az elektromos motornak. A motor és az akkumulátor össztömege nem haladja meg a 14 kg-ot. Ezt az akkumulátort 220 voltról is lehet tölteni. De lehetőség van olyan megoldásra is, hogy a csónaktestre felszerelnek napelemes töltőt, mely annyi energiát biztosít az akkumulátortöltéshez, hogy a motor folyamatos üzemelése közben, alapjáraton 2,5 km/h-ás sebesség mellett, a fogyasztás megegyezik a betáplált energiával. Ez nagyon kedvezőnek mondható. Egy 54 librás motor 4,5 km/h-ás sebességgel tudja tolni a horgászcsónakot, de ez természetesen csak egy megközelítő számérték. Napelemes töltővel a Torqeedo 2,5 km/h-t tud, de a végsebessége 8,5 km/h! A motor vezérlőkarja el van látva egy display-el, ami mutatja azt a pillanatnyi helyzetet, hogy mennyi az akkumulátornak a töltöttsége. Mutatja az adott sebesség mellett megtehető út hosszát is, ezt GPS alapon méri. Láthatjuk a teljesítményt, és a sebességet is! Ezek nagyon fontos információk, különösen, ha az ember széllel, vagy hullámzással szemben próbál hajózni.

Still0806_00017 A tesztnap reggelén napfényes, szinte szélmentes idő fogadott minket az egyik tihanyi kikötőben. Úgy terveztük, hogy felkeressük az egyik balatoni kövezést, hogy kősüllőket fogjunk. Így egy konkrét horgász feladaton keresztül figyeljük meg a Torqeedo 1003-as teljesítményét. A nem mindennapi tesztre meghívtuk a WWF Magyarország-tól Fáth Ákost, és Bárdos Balázst is. Nem véletlenül, hiszen ez évtől a környezetvédelem, és a „zöld technológiák” területén együtt dolgozunk velük. De készültünk az elektromos szakmai oldalról is! Ebben az Elektropower Kft szakembere, Horn András ajánlotta fel segítségét. Egy olyan külső mérőműszert kaptunk tőle, amely az indulástól a megérkezésig az elektromos paraméterek oldaláról figyeli a Torqeedo motort. A napelem, a motor, és a műszerek felszerelése után, a Fjord 470-as masszív horgászcsónakot maximálisan kihasználva, késő délelőtt hajóztunk ki a kikötőből. Nyugodt tempóban haladtunk, a Lowrance HDS8 radartól kapott pontos koordinátákat követve.

Still0806_00020

Pontosan most hol vagyunk?

Medgyasszay Csaba: Éppen Szántód és Tihany között, a Tihanyi révnél vagyunk. Ez a szoros azért nagyon fontos része a Balatonnak, mert amikor egy kicsi szelet kap a Balaton, akkor elindul a vízáramlás, és ennél a szorosnál felgyorsul.

Still0806_00018 Milyenek itt az áramlási viszonyok?

Medgyasszay Csaba: Valamikor 5-6 km/órával megy az áramlás, és ilyenkor homokpadokat épít, máshol pedig mélyedéseket. A tihanyi révnél egyrészt a földrajzi adottságok, másrészt az erős áramlás következtében alakult ki a 11 méteres mélységű Tihanyi-kút. Az északi és a déli parttól is 1 km-re vagyunk. Pont alattunk egy homokpad van, itt 1, 2 m-es a víz. Ez érdekessége és veszélye is egyben a Balatonnak. Ugyanis ha a vitorlások nem a bóják belső oldalán mennek át, hanem ebbe az irányba jönnek, akkor egy igen nagy szélnél ez problémát okozhat, mely a tőkesúly elvesztésével is járhat.

Still0806_00010

Megérkeztünk a célpontunkhoz, a kövezéshez, és itt kezdtünk el horgászni. A napelem közben töltötte az akkumulátorunkat, a műszerek ezt pontosan regisztrálták is. Egy kisebb kövezésen voltunk, és a legalján próbáltuk megfogni a kősüllőket. Sajnos a kikötőben elment egy kicsit az idő, így nem egy aktív időszakban találtuk őket. Úgy tűnt, hogy a déli hőségben teljesen a kövekhez lapulva próbálták átvészelni az erős napsugárzást. Megpróbáltuk nagyon közel vezetni a fenékhez a csalit. Nem vízközt, nem aktívan, és kicsit lassabban is, mint ahogyan átlagosan horgászna az ember. Néhány kapás után végre Ákosnak sikerült kifognia egy szép kövest. Feldobta a csapatot a fogás, és újult erővel kezdtünk dobálni. Az időnk viszont elfogyott, így a kikötő felé vettük az irányt. A nap továbbra is „keményen támogatta” a tesztelésünket, sőt a szél sem erősödött fel, így minden a terveink szerint alakult. Az indulásunk óta megtelt nézelődőkkel a móló, így a napelemes csónakunk nem kis feltűnést keltett. A felszerelések kirakodása közben többen rá is kérdeztek a műszerekkel „gazdagon borított” csónakunkon látottakra. Rögtönzött eszmecserét tartottunk az átélt tapasztalatokról, és a műszerek adatait kiértékelve olyan általános vélemény alakult ki, amely szerint a Torqeedo 1003-as napelemes funkciója kitűnőre vizsgázott. A 110 perces használat alatt a 24 voltos akkumulátorba a napelem felől 1,7 Ah töltés került pótlásra, ami teljesen megfelelt a várakozásainknak, és a gyári adatoknak! Az ELEKTROPOWER Kft szakemberének, Horn Andrásnak a jóvoltából megkaptuk a teszt során alkalmazott külső mérőkészülék adatait is! 

Untitled

Magyarázat az ábrához, és kiegészítés:

  1. a mérőkészülék csatlakoztatása a motorhoz
  2. teljes gáz használata kifelé
  3. a mérőműszer lecsatlakoztatása a motorról

Természetesen nemcsak a műszerek adatai győztek meg minket, akik részesei voltunk a tesztnek. Az átélt élmények – a visszaút során a nagyobb sebesség, vagy a horgászhely keresésekor a széllel szembeni finom pozícionálás – véleménnyé formálódtak.

Fáth Ákos: Nagyon jó volt ezzel a technológiával találkozni, még nem hallottunk korábban napelemmel tölthető elektromos csónakmotorról. Élveztük, hogy mialatt horgásztunk, a napelem nemcsak dolgozott nekünk, hanem még árnyékot is adott az erős napsütésben. Kíváncsian néztük a műszereken, hogy mennyi energiát kapott a motor akkumulátora. A WWF nevében támogatjuk ezt a technológiát, hiszen globálisan az egyik célkitűzésünk, hogy az emberiséget megpróbáljuk a megújuló energiaforrások használatára ösztönözni. Ennek a fő oka az, hogy jelenleg sajnos úgy élünk, mintha másfél Földnyi erőforrás állna rendelkezésünkre. Érdekesség, hogy ha a Földön mind a 7 milliárd ember úgy élne, mint az észak-amerikaiak, vagy az európaiak, akkor ez az arány még nagyobb, 3 Földnyi lenne! Szerencsére nem ez a helyzet, de a helyzet még így is rossz. Hosszútávon ez semmiképpen sem fenntartható, súlyos következményekkel jár, ha nem figyelünk oda! A mi célunk az, hogy felhívjuk az emberek figyelmét, hogy próbáljanak meg változtatni. Ez a technika is egy nagyon jó lehetőség arra, hogy egy picit odafigyeljünk. Az én tetszésemet nagyon elnyerte!

Still0806_00011 Medgyasszay Csabától is kaptunk olyan adatokat, amelyekkel még jobban megismerhetjük a tesztelt motor képességeit:

A tihanyi első teszt után, másnap újra vízre szálltam. Most a családom tartott velem. Ezen az utólagos teszt során az elektromos motor és napelem kombinációval 8 km-t tettünk meg. Az 5 órás út alatt körülbelül 1,5 órát állt a motor. Az átlagsebességünk a célállomás felé 2,5 km/h volt, és az akkumulátor töltöttsége 93%-ig csökkent. A vissza úton 3,5 – 4 km/h sebesség mellett megérkezésünkkor 85% töltöttséget mutatott a kijelző. Rendkívül pozitív dolognak tartom a fogyasztás kijelzőt, mely tájékoztatja a vezetőt a pillanatnyi értékekről!

Still0806_00019

Néhány elgondolkoztató adat:

– 2,5 km/h sebességnél 40 W, 3 km/h sebességnél 65W, 4,5 km/h sebességnél viszont már 220 W volt a motor pillanatnyi fogyasztása!

Ebből rögtön láthatjuk, hogy ha ki akarjuk használni a napelem adta lehetőségeket, és messzire el szeretnénk jutni csónakunkkal, akkor a „lassabban megyünk messzire” elvet érdemes betartani!

1. Egyrészt a napelemünk az adott időjárási körülmények között 2,5 km/h sebességnél közel olyan mennyiségű energiával tölti az akkumulátort, amelyet az elektromos csónakmotor felhasznál a haladáshoz.

2. Másrészt nem érdemes pusztán kedvtelésből „vágtázni”! Hiszen ha csak 2,5-ről 3 km/h-ra gyorsítunk, akkor a pillanatnyi fogyasztás 40-ről 65 W-ra emelkedhet. Még szélsőségesebb, ha 2,5-ről 4,5 km/h-ra váltunk, mert ilyenkor 40-ről 220 W-ra ugrik a motor fogyasztása! Ez utóbbinál a közel dupla akkora sebesség hatására, a fogyasztás 4,5-szeressére változik! A csónak alakja is döntő, az új már áramvonalasabb lesz.

( szöveg és képek: HAZAI HORGÁSZ )